Friday, September 7, 2012

Maafkanlah :)

Assalamualaikum..



Bagi aku , memaafkan dan minta maaf tu sama je. sebab?


- kita akan sentiasa sebut "minta maaf" atas kesalahan kecil kita lakukan. biasalah. silap kecil. kot nak kenang sampai ke kubur? pegey.

- tapi tak semua ayat "minta maaf" nie lahir dari hati yg ikhlas gitu. wahhh gitu... memang senang sangat cakap "oh sorry" "saya minta maaf" "will you forgive me?" tak kisahlah apa cara pun kita minta maaf dekat orang.. pastikan semuanya IKHLAS.

- memang ikhlas tu bukan boleh ditunjuk, bukan boleh diucap kadang2 tu. lets deal with our own heart :)


Untuk nak memaafkan kesalahan orang nie kadangkala berat juga sebenarnya.. Kalau mulut je cakap "ok , dimaafkan" tapi hati TIDAK. sometimes. for certain.

- apa kata kalau ubah sikit pendirian.. lets think more to positive.

- setiap kesalahan yg orang lakukan, semuanya bersebab.. mana ada orang yg hidupnya perfect, tak pernah buat salah..

- bagi aku, macam nie lah. dalam setiap negatif tu, mesti akan ada positif dia.. mesti ada punya. tak banyak pun, sikit mesti ada :)

- so kita yg sekadar human being nie, elok lah kalau takyah sibuk nak cari kesalahan orang lain..... cari dulu apa kesalahan yg kita dah buat kat orang... Bukan niat aku nak ceramah bebaik kat sini. tapi aku sekadar share apa yg aku rasa.

- elok kita maafkan orang walaupun orang tak minta. Elok kita minta maaf walaupun orang taknak maafkan. asalkan kita berniat and ikhlas nak buat semua tu. SEMUA TERLETAK ATAS DIRI SENDIRI :)


*Gua chow dulu. kang sembang lebih orang cakap  nak show off konon. kesah ? hahahaha! tata~

No comments: