Friday, February 3, 2017

The Experience

Assalamualaikum,

Hah dah 42 hari berlalulah sudah kisah berpantang yeah oh yeah.Itu pantang
Yg basic. Tak kira lagi pantang yg bersambung lepas tu pulak. InsyaAllah akan harungi dengan tenang hihi.

.

Masa pregnant memang boleh dikata kurang morning sickness. Takde muntah teruk takde mengidam yg tidak2 sgt. Semuanya biasa2 je kira still boleh hadap. Muntah tu pun sebab gosok gigi and  perut kosong. Penat badan pening kepala sikit tu ada tapi taklah teruk sampai melepeeeettt je atas katil. Tapi lain orang lain pulak alahan dia kan so i only share what ive been through.

23/12/2016 lahirlah seorang princess dari hasil pernikahan me and husband selama satu tahun 4 bulan... menanti nak got pregnant pun dah 8 bulan (from august/sept 2015 to april 2016) finally dapat berita gembira yg memang semua pasangan berkahwin tunggu. Alhamdulillah di atas nikmatnya.
.

Pengalaman melahirkan princess nie tidaklah ambil tempoh yg agak lama. Start sakit contraction yg aku ingatkan nk terberak on 5.30am tu memanglah tak sakit mana. Memang rasa cam nak berak so pergi toilet tapi xde hasil so baring balik. Tapi i noticed sakit tu setengah jam sekali bila pukul 6,6.30am still rasa the same thing. But still dalam otak ni fikir sembelit sebab aku memang mudah sakit perut nak yak. eh sempat ek aku msg kakak aku tanya camne rasa sakit contraction tu. Haha

Start pukul 7am kekerapan sakit tu dh jd mcm x tentu. Kejap 10 minit kejap 5 minit sampailah bgtaw husband sakit sgt perut nie mmg cm senggugut xleh duduk diam. Beralih tempat pun still rasa benda sama. Biasa org dpt fake contraction aku bukan dah. Mmg yg sebenar tapi sebab selenga so x dpt detect lg. husband ajak gi klinik aku pun okay then gi toilet jap nak settle apa yg patut. Tgk ada turun tanda sikit darah+lendir. Okay aku start panic tapi cover xnak bagi husband panic juga. 

Kitorang pergi klinik dulu utk pengesahan sesaja. Sampai klinik nurse cakap terus ke hospital. Otw hospital kerap dah contraction tu . Tp tahan lagi. Sampaiii je hospital dalam pukul 8 lebih dekat 9am, kena tunggu utk buat CTG. Sambil tunggu tu nurse pesan suruh makan. Husband pun dh beli siap roti n susu sebab malam tu aku lapar tapi tak makan pape. Yelah engko. Mane nak tahu tetiba nak bersalin esoknya.

Sakit contraction time tu still rasa mcm senggugut which i still can handle. Dh dpt makan x selera pulakk sebab nervous maybe. Ok settle buat CTG check pulak bukaan. That time around 9am lebih bukaan 3cm . Ttbe jd sakit yg mcm nak kena panggil nurse jugak. Nurse dtg tgk dh 5cm dlm pukul 10.30am mcmtu. Nurse suruh gi LR terus. Aku x ingat naik wheelchair ke kena tolak guna katil time tu hahaha. 

Start dari 5cm tu husband dah masuk sekali dalam LR. Nk menunggu 5cm ke 8cm dh makan masa dalam sejam lebih. Sakit contraction makin kerap makin padu. Masa tu aku tak tahu dah rupa apa muka ni. Nak pandang husband pun nampak tak nampak je ek. Husband ada tolong urut n bg kata2 semangat. Tak sempat dah nk rasa terharu that time haha. Bukaan dh 8cm, nurse masukkan apa entah kt dlm water drip tu. Sebelum ni ada pembantu nurse cakap nk masukkan ubat but i refused to. Sebab dia bgtaw akan sakit berganda n contraction akan lg kerap. Tak lama lepas tu nurse tu dtg ckp nk masukkan air sebab nanti dh deliver byk air keluar nnt takde tenaga katanyaaaaa. Aku ragu2 tapi redhalah sebab percaya hahaa. Sekali dia game aku. ๐Ÿ˜‘ Mmg ubat yg dia masukkan. And my husband aware of it. Sakit yakmattt aku menahan dh mmg takda tenaga tp alhamdulillah x lama sgt (walaupun)

Kul 12 lebih tu dorang dah suruh push dah . Rasa mcm taik besar nk keluar hahaha. Aku push berkali2 tapi lack of energy seriously mmg tak larat langsung. Husband tolong angkat kepala aku utk ngadap perut tu. Aku x berdaya dah nk buat sendiri. Byk kali push taw. Air ketuban dorang dh pecahkan. Kat depan aku tu dah macam pasukan sorak ramainya. Dgn doctor pelatih n pelatih2 apa lagi tah. Semua bg semangat "sikit lagi sikit lagi, u can do it. Good!" Finally at 1pm keluarlah baby. Terus letak atas dada. Then angkat bagi aku sebut baby gender. Lega~ maka lahirlah princess mama ayah

PUTERI SUMAYYAH BINTI HAFIZUDDIN, 2.48kg... 


๐Ÿ‘‰๐Ÿ’—Thanks to husband yg teman dalam labour room selama nak bersalin. Teringat time mintak maaf time kena masuk LR tu rasa kelakar tapi airmata berderai juaa.
Thanks to Nani adilla sebab nite before deliver msg dgn dia mmg cm mintk tips segala. Paling ingat pesan nani cakap jgn samakan sakit kita dgn org lain. 
- ingat sentiasa kena baca doa Nabi Yunus insyaAllah dipermudahkan. Aku segala doa keluar tp baca dalam hati hahaha .

Last but not least thanks to inlaws sebab menjaga dgn baik masa dalam pantang. And thanks to mama and my family members datang melawat kitew yg di kejauhan nie. Tsktsk.

Lots of love 

No comments: